Miejsce realizacji: Warszawa; Cena: 1285.00; Termin realizacji: 30-11-2017 - 01-12-2017Zapisy do: 28-11-2017 pozostało 4 dni

Cel szkolenia

  • uzyskanie niezbędnej podstawy teoretycznej oraz wiedzy praktycznej pomagających w prawidłowym i bezpiecznym stosowaniu w bieżącej pracy przepisów k.p.a. przy uwzględnieniu ich gruntownej i brzemiennej w skutkach nowelizacji, która weszła w życie z dn. 1 czerwca 2017 r.
  • wyjaśnienie wątpliwości natury prawnej związanej z brzmieniem znowelizowanych przepisów k.p.a. oraz propozycja ich prawidłowej i bezpiecznej wykładni;
  • przedstawienie sposobów radzenia sobie z przewidywanymi problemami praktycznymi, które będą powstawały w trakcie prowadzenia postępowań administracyjnych według znowelizowanych przepisów k.p.a.
  • wyjaśnienie wątpliwości natury prawnej oraz przedstawienie sposobów radzenia sobie z przewidywanymi problemami praktycznymi w trakcie prowadzenia postępowań sądowo-administracyjnych według znowelizowanych przepisów k.p.a oraz p.p.s.a.

 

Uczestnicy

Szkolenie ma charakter autorski i została przygotowana przez „praktyka dla praktyków”, przy założeniu jego otwartego charakteru, ponieważ jest ono dedykowane dla szerokiego kręgu osób, których aktywność zawodowa związana jest z szeroko pojętą administracją publiczną (rządową i samorządową) i które na co dzień prowadzą lub uczestniczą w prowadzeniu postępowań administracyjnych.

 

Metody szkoleniowe

  • szkolenie będzie zawierała elementy wykładowe z zakresu praktycznego zastosowania przepisów postępowania administracyjnego po nowelizacji k.p.a., której weszła w życie z dn. 1 czerwca 2017 r.;
  • praktyczne warsztaty z zakresu zastosowania przepisów postępowania administracyjnego po nowelizacji k.p.a., która weszła w życie z dn. 1 czerwca 2017 r.;
  • szkolenie ilustrowane praktycznymi przykładami „z życia” (casy study);
  • analiza przydatnego orzecznictwa wojewódzkich sądów administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego;
  • prezentacja przez trenera jego doświadczeń zawodowych oraz proponowanych rozwiązań prawnych i dobrych praktyk.

 

Program

1 DZIEŃ

  1. Ustawa nowelizująca k.p.a. – zakres zmian, data obowiązywania (od dn. 01.06.2017 r.), przepisy przejściowe, zmiana art. 1 k.p.a.
  2. Nowy katalog zasad ogólnych postępowania administracyjnego:
    • dotychczasowe zasady ogólne;
    • zasada przyjaznej interpretacja przepisów – „in dubio pro libertate” – art. 7a k.p.a.”;
    • zasady proporcjonalności (adekwatności), bezstronności i zasada równego traktowania - art. 8 k.p.a.;
    • zasada pewności prawa - uprawnionych oczekiwań – art. 8 § 2 k.p.a., art. 79a k.p.a.;
    • zasada współdziałania organów dla dobra postępowania - art. 8a k.p.a.;
    • zasada polubownego rozstrzygania kwestii spornych - art. 13 k.p.a.;
    • nowe „elastyczne” ujęcie zasady dwuinstancyjności;
    • nowa definicja decyzji prawomocnej.
  3. Terminy załatwienia sprawy, bezczynność organu i przewlekłość postępowania:
    • zmiany w art. 36–38 k.p.a.
    • zdefiniowane pojęcia bezczynności i przewlekłości.
    • ponaglenie jako nowy środek zaskarżenia bezczynności i przewlekłości.
    • procedura rozpoznania ponaglenia.
    • obowiązek pouczenia strony o możliwości wniesienia ponaglenia, w sytuacji, o której mowa w art. 36 § 1 k.p.a.
  4. Inne istotne zmiany w ramach postępowania administracyjnego w trybie zwykłym:
    • tryb doręczeń na elektroniczne skrzynki podawcze między podmiotami publicznymi;
    • nowe regulacje dotyczące trybu zawiadamiania o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej (w tym doręczenie przez publiczne obwieszczenie - art.49 KPA);
    • doprecyzowanie zasad liczenia terminów oraz koniec wątpliwości co do statusu „sobót”;
    • zmiana terminu na uzupełnienie braków formalnych podania;
    • możliwość poświadczenia za zgodność z oryginałem dokumentu przez pracownika organu prowadzącego postępowanie;
    • wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony (art. 79a k.p.a.);
    • usprawnienie współdziałania organów i posiedzenie w trybie współdziałania, posiedzenie w trybie współdziałania (art. 106 i 106a k.p.a.);
    • nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości faktycznych na korzyść strony (art. 81a k.p.a.);
    • zmiany w zakresie elementów składowych decyzji administracyjnej;
    • pouczenie o wysokości opłaty albo wpisu od skargi do sądu;
  5. Mediacja w postępowaniu administracyjnym.
    • charakter sprawy, pozwalający na przeprowadzenie mediacji;
    • dobrowolność mediacji;
    • prowadzenie mediacji przez bezstronną osobę trzecią;
    • zasada poufności przebiegu mediacji;
    • czas trwania mediacji i sposób jej zakończenia;
    • koszty mediacji.
  6. Nowa konstrukcja ugody administracyjnej:
    • rezygnacja z przesłanki „uproszczenia lub przyspieszenia postępowania” (art. 114 k.p.a.);
    • prawo organu do wystąpienia z inicjatywą zawarcia ugody;
    • forma ugody i konieczność włączenia ugody do akt spraw;
    • treści ugody.

2 DZIEŃ

  1. Tryb „milczącego załatwienie sprawy”:
    • konstrukcja prawna oraz cel instytucji milczącego załatwienia sprawy;
    • przepis prawa materialnego jako podstawa prawna do zastosowania;
    • milczące zakończenie postępowania a milcząca zgoda;
    • termin milczącego załatwienia sprawy;
    • możliwość weryfikacji prawidłowości milczącego załatwienia sprawy;
    • zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy.
  1. Administracyjne postępowanie uproszczone:
    • założenia konstrukcyjne i specyfika postępowania uproszczonego;
    • termin na załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym;
    • powrót do postępowania zwykłego;
    • ograniczenia w zakresie postępowania dowodowego;
    • ograniczenia w zakresie zaskarżalności postanowień;
    • ograniczenia w zakresie uzasadnienia decyzji.
  1. Zmiany dotyczące postępowania odwoławczego:
    • fakultatywny wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy;
    • oświadczenie o zrzeczeniu się odwołania;
    • zmiana zakresu postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez organ odwoławczy i podstaw do wydania decyzji kasatoryjnej;
    • wytyczne organu odwoławczego w zakresie wykładni prawa;
    • sprzeciw od decyzji kasatoryjnej.
  1. Nowe regulacje dotyczące administracyjnych kar pieniężnych (art. 189a–189k k.p.a.):
    • definicja administracyjnej kary pieniężnej;
    • zasada stosowania ustawy względniejszej dla sprawcy naruszenia;
    • dyrektywy wymiaru administracyjnej kary pieniężnej;
    • odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i udzielenie pouczenia;
    • terminy przedawnienia nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i jej ściągalności;
    • odsetki od zaległej administracyjnej kary pieniężnej;
    • udzielenie ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej.

 

Prowadzący

Marcin Antoniak – radca prawny (WA-7705).

Wieloletni praktyk (m.in. pełnił funkcję zastępcy, a następnie dyrektora komórki kontroli w naczelnym urzędzie administracji rządowej, dyrektora generalnego naczelnego urzędu administracji rządowej, radca prawny w urzędzie centralnym administracji rządowej), posiadający ponad 14-letnie doświadczenie zawodowe w prowadzeniu czynności formalno-organizacyjnych oraz nadzorczych i kontrolnych w stosunku do różnego rodzaju jednostek sektora finansów publicznych (przygotowywanie, prowadzenie oraz nadzór nad kilkuset kontrolami planowymi i doraźnymi).

Od blisko 6 lat specjalizuje się w świadczeniu obsługi prawnej jako radca prawny w zakresie prawa administracyjnego, procedury administracyjnej, finansów publicznych, dyscypliny finansów publicznych, zamówień publicznych, kontroli w administracji rządowej, jak również prawa farmaceutycznego.

Autor książki „Kontrola rządowa w administracji publicznej. Poradnik dla kontrolujących i kontrolowanych”, C.H. Beck, 2012.

Posiada również bogate doświadczenie w występowaniu jako profesjonalny pełnomocnik procesowy przed sądami powszechnymi, wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym (udział w kilkuset rozprawach).

Od przeszło 12 lat pełni kolejno funkcje resortowego rzecznika dyscypliny finansów publicznych (2005-2012), a następnie zastępcy rzecznika dyscypliny finansów publicznych przy międzyresortowej komisji orzekającej (od marca 2012 r.).

W tym okresie osobiście rozpatrzył przeszło 350 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, złożył ponad 75 wniosków o ukaranie, brał udział w ponad 150 rozprawach przed komisjami orzekającymi.

Od ponad 9 lata trener prowadzący specjalistyczne szkolenia z problematyki dotyczącej finansów publicznych, odpowiedzialności za naruszenia dyscypliny finansów publicznych, zamówień publicznych, organizacji i obsługi kontroli w administracji rządowej, postępowania administracyjnego oraz prawa farmaceutycznego.

 

Udział przyznaje

  • 12 punktów w Programie Ustawicznego Kształcenia 

          Krajowej Listy Profesjonalnych Audytorów i Kontrolerów Wewnętrznych

 

Miejsce realizacji

Siedziba PIKW, ul. Sienna 93 lok.35 

Hotel Colibra, ul. Wolska 191,

Centrum szkoleniowe BusinessRoom,  ul. Grójecka 1/3

opcjonalnie - inne miasta Polski

 

Uczestnictwo w szkoleniu

Cena i warunki udziału zawarte są w formularzu zgłoszeniowym.

Pobierz Zgłoszenie udziału

Jeśli spełniają Państwo ustawowe wymogi, dotyczące zwolnienia z podatku VAT, prosimy o wypełnienie i dołączenie do zgłoszenia, załącznika zamieszczonego poniżej:

Pobierz  Oświadczenie_VAT

 

Kontakt

Agnieszka Tomaszewska - Inspektor ds. Szkoleń 
e-mail: a.tomaszewska@pikw.pl

(22) 654-10-44| kom. 533 315 538 | fax (22) 620 94 36

 

...............................................  Serdecznie zapraszamy do udziału  ...................................................

Zamówienia publiczne