To jest informacja o szkoleniach archiwalnych. Rekrutacja na to szkolenie obecnie jest zamknięta. Aby zobaczyć obecną ofertę, kliknij: Szkolenia nadchodzące
Cel szkolenia
- uzyskanie niezbędnej podstawy teoretycznej oraz wiedzy praktycznej pomagających w prawidłowym i bezpiecznym stosowaniu w bieżącej pracy przepisów k.p.a. przy uwzględnieniu ich gruntownej i brzemiennej w skutkach nowelizacji, która weszła w życie z dn. 1 czerwca 2017 r.
- wyjaśnienie wątpliwości natury prawnej związanej z brzmieniem znowelizowanych przepisów k.p.a. oraz propozycja ich prawidłowej i bezpiecznej wykładni;
- przedstawienie sposobów radzenia sobie z przewidywanymi problemami praktycznymi, które będą powstawały w trakcie prowadzenia postępowań administracyjnych według znowelizowanych przepisów k.p.a.
- wyjaśnienie wątpliwości natury prawnej oraz przedstawienie sposobów radzenia sobie z przewidywanymi problemami praktycznymi w trakcie prowadzenia postępowań sądowo-administracyjnych według znowelizowanych przepisów k.p.a oraz p.p.s.a.
Uczestnicy
Szkolenie ma charakter autorski i została przygotowana przez „praktyka dla praktyków”, przy założeniu jego otwartego charakteru, ponieważ jest ono dedykowane dla szerokiego kręgu osób, których aktywność zawodowa związana jest z szeroko pojętą administracją publiczną (rządową i samorządową) i które na co dzień prowadzą lub uczestniczą w prowadzeniu postępowań administracyjnych.
Metody szkoleniowe
- szkolenie będzie zawierała elementy wykładowe z zakresu praktycznego zastosowania przepisów postępowania administracyjnego po nowelizacji k.p.a., której weszła w życie z dn. 1 czerwca 2017 r.;
- praktyczne warsztaty z zakresu zastosowania przepisów postępowania administracyjnego po nowelizacji k.p.a., która weszła w życie z dn. 1 czerwca 2017 r.;
- szkolenie ilustrowane praktycznymi przykładami „z życia” (casy study);
- analiza przydatnego orzecznictwa wojewódzkich sądów administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego;
- prezentacja przez trenera jego doświadczeń zawodowych oraz proponowanych rozwiązań prawnych i dobrych praktyk.
Program
1 DZIEŃ
- Ustawa nowelizująca k.p.a. – zakres zmian, data obowiązywania (od dn. 01.06.2017 r.), przepisy przejściowe, zmiana art. 1 k.p.a.
- Nowy katalog zasad ogólnych postępowania administracyjnego:
- dotychczasowe zasady ogólne;
- zasada przyjaznej interpretacja przepisów – „in dubio pro libertate” – art. 7a k.p.a.”;
- zasady proporcjonalności (adekwatności), bezstronności i zasada równego traktowania - art. 8 k.p.a.;
- zasada pewności prawa - uprawnionych oczekiwań – art. 8 § 2 k.p.a., art. 79a k.p.a.;
- zasada współdziałania organów dla dobra postępowania - art. 8a k.p.a.;
- zasada polubownego rozstrzygania kwestii spornych - art. 13 k.p.a.;
- nowe „elastyczne” ujęcie zasady dwuinstancyjności;
- nowa definicja decyzji prawomocnej.
- Terminy załatwienia sprawy, bezczynność organu i przewlekłość postępowania:
- zmiany w art. 36–38 k.p.a.
- zdefiniowane pojęcia bezczynności i przewlekłości.
- ponaglenie jako nowy środek zaskarżenia bezczynności i przewlekłości.
- procedura rozpoznania ponaglenia.
- obowiązek pouczenia strony o możliwości wniesienia ponaglenia, w sytuacji, o której mowa w art. 36 § 1 k.p.a.
- Inne istotne zmiany w ramach postępowania administracyjnego w trybie zwykłym:
- tryb doręczeń na elektroniczne skrzynki podawcze między podmiotami publicznymi;
- nowe regulacje dotyczące trybu zawiadamiania o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej (w tym doręczenie przez publiczne obwieszczenie - art.49 KPA);
- doprecyzowanie zasad liczenia terminów oraz koniec wątpliwości co do statusu „sobót”;
- zmiana terminu na uzupełnienie braków formalnych podania;
- możliwość poświadczenia za zgodność z oryginałem dokumentu przez pracownika organu prowadzącego postępowanie;
- wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony (art. 79a k.p.a.);
- usprawnienie współdziałania organów i posiedzenie w trybie współdziałania, posiedzenie w trybie współdziałania (art. 106 i 106a k.p.a.);
- nakaz rozstrzygania niedających się usunąć wątpliwości faktycznych na korzyść strony (art. 81a k.p.a.);
- zmiany w zakresie elementów składowych decyzji administracyjnej;
- pouczenie o wysokości opłaty albo wpisu od skargi do sądu;
- Mediacja w postępowaniu administracyjnym.
- charakter sprawy, pozwalający na przeprowadzenie mediacji;
- dobrowolność mediacji;
- prowadzenie mediacji przez bezstronną osobę trzecią;
- zasada poufności przebiegu mediacji;
- czas trwania mediacji i sposób jej zakończenia;
- koszty mediacji.
- Nowa konstrukcja ugody administracyjnej:
- rezygnacja z przesłanki „uproszczenia lub przyspieszenia postępowania” (art. 114 k.p.a.);
- prawo organu do wystąpienia z inicjatywą zawarcia ugody;
- forma ugody i konieczność włączenia ugody do akt spraw;
- treści ugody.
2 DZIEŃ
- Tryb „milczącego załatwienie sprawy”:
- konstrukcja prawna oraz cel instytucji milczącego załatwienia sprawy;
- przepis prawa materialnego jako podstawa prawna do zastosowania;
- milczące zakończenie postępowania a milcząca zgoda;
- termin milczącego załatwienia sprawy;
- możliwość weryfikacji prawidłowości milczącego załatwienia sprawy;
- zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy.
- Administracyjne postępowanie uproszczone:
- założenia konstrukcyjne i specyfika postępowania uproszczonego;
- termin na załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym;
- powrót do postępowania zwykłego;
- ograniczenia w zakresie postępowania dowodowego;
- ograniczenia w zakresie zaskarżalności postanowień;
- ograniczenia w zakresie uzasadnienia decyzji.
- Zmiany dotyczące postępowania odwoławczego:
- fakultatywny wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy;
- oświadczenie o zrzeczeniu się odwołania;
- zmiana zakresu postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez organ odwoławczy i podstaw do wydania decyzji kasatoryjnej;
- wytyczne organu odwoławczego w zakresie wykładni prawa;
- sprzeciw od decyzji kasatoryjnej.
- Nowe regulacje dotyczące administracyjnych kar pieniężnych (art. 189a–189k k.p.a.):
- definicja administracyjnej kary pieniężnej;
- zasada stosowania ustawy względniejszej dla sprawcy naruszenia;
- dyrektywy wymiaru administracyjnej kary pieniężnej;
- odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i udzielenie pouczenia;
- terminy przedawnienia nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i jej ściągalności;
- odsetki od zaległej administracyjnej kary pieniężnej;
- udzielenie ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej.
Prowadzący
Marcin Antoniak – radca prawny (WA-7705).
Wieloletni praktyk (m.in. pełnił funkcję zastępcy, a następnie dyrektora komórki kontroli w naczelnym urzędzie administracji rządowej, dyrektora generalnego naczelnego urzędu administracji rządowej, radca prawny w urzędzie centralnym administracji rządowej), posiadający ponad 14-letnie doświadczenie zawodowe w prowadzeniu czynności formalno-organizacyjnych oraz nadzorczych i kontrolnych w stosunku do różnego rodzaju jednostek sektora finansów publicznych (przygotowywanie, prowadzenie oraz nadzór nad kilkuset kontrolami planowymi i doraźnymi).
Od blisko 6 lat specjalizuje się w świadczeniu obsługi prawnej jako radca prawny w zakresie prawa administracyjnego, procedury administracyjnej, finansów publicznych, dyscypliny finansów publicznych, zamówień publicznych, kontroli w administracji rządowej, jak również prawa farmaceutycznego.
Autor książki „Kontrola rządowa w administracji publicznej. Poradnik dla kontrolujących i kontrolowanych”, C.H. Beck, 2012.
Posiada również bogate doświadczenie w występowaniu jako profesjonalny pełnomocnik procesowy przed sądami powszechnymi, wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym (udział w kilkuset rozprawach).
Od przeszło 12 lat pełni kolejno funkcje resortowego rzecznika dyscypliny finansów publicznych (2005-2012), a następnie zastępcy rzecznika dyscypliny finansów publicznych przy międzyresortowej komisji orzekającej (od marca 2012 r.).
W tym okresie osobiście rozpatrzył przeszło 350 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, złożył ponad 75 wniosków o ukaranie, brał udział w ponad 150 rozprawach przed komisjami orzekającymi.
Od ponad 9 lata trener prowadzący specjalistyczne szkolenia z problematyki dotyczącej finansów publicznych, odpowiedzialności za naruszenia dyscypliny finansów publicznych, zamówień publicznych, organizacji i obsługi kontroli w administracji rządowej, postępowania administracyjnego oraz prawa farmaceutycznego.
Udział przyznaje
- 12 punktów w Programie Ustawicznego Kształcenia
Krajowej Listy Profesjonalnych Audytorów i Kontrolerów Wewnętrznych
Miejsce realizacji
Siedziba PIKW, ul. Sienna 93 lok.35
Hotel Colibra, ul. Wolska 191,
Centrum szkoleniowe BusinessRoom, ul. Grójecka 1/3
opcjonalnie - inne miasta Polski
Uczestnictwo w szkoleniu
Cena i warunki udziału zawarte są w formularzu zgłoszeniowym.
Pobierz Zgłoszenie udziału
Jeśli spełniają Państwo ustawowe wymogi, dotyczące zwolnienia z podatku VAT, prosimy o wypełnienie i dołączenie do zgłoszenia, załącznika zamieszczonego poniżej:
Pobierz Oświadczenie_VAT
Kontakt
Agnieszka Tomaszewska - Inspektor ds. Szkoleń
e-mail: a.tomaszewska@pikw.pl
(22) 654-10-44| kom. 533 315 538 | fax (22) 620 94 36
............................................... Serdecznie zapraszamy do udziału ...................................................